KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

mandag 8. juni 2015

HVORDAN SER EN KVINNE UT?


De fleste har vel fått med seg at Bruce Jenner, som har levd 65 år som mann, nå er blitt kvinne. 
Dette bildet, som prydet forsiden av bladet Vanity Fair, skal være beviset på det.
Men må man ha langt hår og la seg avbilde halvnaken for å få lov til å kalle seg kvinne?


Kunstneren Oddvar Torsheim. Foto: Ann Kristin Ødegård
Kunstneren Oddvar Torsheim har en morsom utstilling kalt "Ymsedamer" i Bergen for tiden.
"Kvinner har mer for seg enn slik de blir framstilt i media", sier han. 
Jeg var og så utstillingen hans i Mohn Kunsthandel i Domkirkegaten på fredag. 
Kunstneren var til stede og vi hadde en lengre prat. 
Hans humoristiske syn på kvinner er befriende.

Alle bildene har beskrivende titler, som dette som heter 
"Det store puppeglippet".

Kvinne med appelsinhud.


Plakat.

Er du i Bergen, ta turen til Domkirkegaten 7 og få deg en god latter.

6 kommentarer:

AvMeg sa...

Så tøffe bilder av Torsheim - likte dem veldig godt. Likte humoren.
Ja, det med kjendisen som har blitt dame har nok alle fått med seg. Jeg synes det er veldig bra at vi får se at mange mennesker nesten hele livet har levd et liv de ikke ønsket, på grunn av samfunnets mangel på forståelse. Vi er kommet ganske langt når det gjelder homofili. Jeg håper at vi også kan behandle de som føler at de er født i feil kropp på en åpen og aksepterende måte. Det må være et utrolig vanskelig lodd å trekke her i livet. "Ja" til aksept :)

KKvinneblogger sa...

Til "Av Meg": Veldig enig med dine betraktninger. Takk for dem! :)

Refleksjon på livsvegen sa...

Torsheim har underfundig humor :-)

Og klare uttrykke seg på ein treffande måte.

ps: godt det finst støvlar og regnklede, og tett tak når vi kjem heim. Ikkje alle som har det SÅ godt!

Mormorfarmor Inger sa...

Flott at mannen har blitt dame! Og førr ei dame! Men er enig med deg i at hun hadde vært like flott med vanlige klær ja ;)
Likte veldig godt Torsheims artige bilder!

Kleppanrova.com sa...

Skulle gjeren ha vært i Bergen og sett utstillingen, men nå har jeg vært på vestlandet og som jeg skrev på min blogg:
Jeg har anbefalt deg som utstiller der Jorun!
Så kanskje en dag kan du ha utstilling der også, med alle brudene dine. Evt om vi finner på noe isammen, det hadde vært morsomt.
Jeg har jobbet med Reidun i mange år så hun vet om deg så kanskje en dag.....ingen vet hvor haren hopper......
Jeg skal konsentrer meg om en utstilling jeg skal ha på Skogmuseet i Elverum okt. 2016, så der er mitt fokus akkurat nå, men det går ann å tenke på noe morsomt, med damer og bruder!

amo sin blogg sa...

Eg meina det er media som skape dette kvinnesynet,
til meir utfordrande dess betre.
Men forvandlinga til Bruce Jenner er nesten utruleg.
Oddvar Torsheim har mange flotte bilde.
Me har eit her i stova, mannen min fekk det til ein bursdag.
Det er eit talande bilde om sunnmøringen....

Fine junidagar.