KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

torsdag 15. oktober 2015

GENERASJONSBILDER


"Hvor mange generasjoner har du bilde av?" 
 spurte Cathrine Apelseth-Aa  på bloggen sin.
Bloggen Bestemors hage  fulgte opp.

Dette syns jeg var en spennende utfordring. 
Jeg har jo masse slektsbilder, men hvor mange generasjoner blir det?

Dette er mine tippoldeforeldre Jo og Mali. 

John (kalt Jo) Larsen Ottestad (uttalt Åsta) 
f. 1836 d 1910
og
Mali Nilsdatter Frøiseth f. 1841 d 1929

Jo og Mali fikk datteren Anna Karoline
Anna Karoline Ottestad f 1864 d 1916

giftet seg med

 Knut Johansen Nesje f 1857 d 1917

Anna Karoline og Knut ble foreldre til

John Knutsen Nesje f. 1887 d 1973

som giftet seg med

Anna Johanne Nilsdatter Sæt f 1897 d 1981



John og Anna Johanne fikk datteren Anna.


Anna Nesje f. 1924

Anna Nesje f. 1924 traff kjekke Tor Roaldseth f. 1923. 
Dette er forlovelsesbildet deres.


Anna Nesje f. 1924 giftet seg i 1948 
med Tor Roaldseth f. 1923 d 1991.
De fikk 7 barn, jeg (Jorun) er nr 4 i søskenflokken ( her th. i bildet).
Jorun Roaldseth f. 1954 var gift med Reidar Nedregård i 13 år og fikk tre barn med ham:
Agnes, Renate og Runar.
Alle tre barna har gitt meg barnebarn.

Glad Besta med 4 barnebarn 2015.

Tippoldeforeldre, oldeforeldre, besteforeldre, foreldre, min generasjon, barn og barnebarn, 
det skulle bli 7 generasjoner det!

Jeg syns det er fint, godt og trygt å høre til i en sammenheng, 
en rekke av mennesker både før meg og etter meg.
Vi er forskjellige, men har noen gener felles. 
Noen ganger synes jeg å se særtrekk gå i arv.

Noen flere som vil vise generasjonsbilder?

10 kommentarer:

Kleppanrova.com sa...

Så morsomt Jorun.
Jeg kan se mange likhetstrekk mellom deg og moren din synes jeg. Det var litt av et oppsett. Jeg har noen slike oppsett på Kleppan histori, men ikke så ryddig. Litt travle tiden, men dette skal jeg ha i tankene som en morsom ide!

Vilt og vakkert sa...

Hesisann.... blir du også kalt Besta?
Siden mitt barnebarn heter Saga, og Saga i noen myter er Odins datter, så blir Bestla (Odins mor) farmor til Saga, men Bestla ble litt kunstig å kalle meg, så dermed ble det Besta!
Jeg har samla alle gamle bilder på bloggen All my Roots/Slekta mi. Det eldste fotoet jeg har er av tippoldemor og tippoldefar, se http://allmyroots-slektami.blogspot.no/2009/11/37.html - gøy å ha!
;:OD)

amo sin blogg sa...

Dette var eit fantastisk innlegg.
Å ha bilde i 7 generasjonar er sterkt.
Artig at du har Nesje-namnet hos forfedrene dine som i boka til
Edvard Hoem. Er det slekt ?
Eg trur eg må legge hovudet i bløt og finne ut kor mange ætteledd eg kan ha bilde av.

Nyt dei fine oktoberdagane, håpe det vare leenge..!

Refleksjon på livsvegen sa...

Så flott innlegg!
Kjekt med så mange slektninger bakover og framover. ..
God natt!

KKvinneblogger sa...

Amo: Edvard Hoem sin slekt kommer fra samme bygd som mor, Nesjestranda. Der er det mange som heter Nesje, har ikke funnet direkte slektsbånd. Morsomt å lese bøkene hans, kjøper dem til mor og hun koser seg med kjente stedsnavn og navn på folk hun kjenner til :)

Bundingen sa...

Så fint å se og lese! Nesje er jo også et kjent navn for meg, Roaldset likeså. Jeg har også stor glede av bøkene til Edvard Hoem. Slåttekar i himmelen leste jeg mens jeg var på ferie.
Det var et fint bilde-galleri! Jeg er ikke så god på slekt, men i sommer traff jeg flere litt fjerne slektninger jeg ikke kjente fra før. Kjekt!

Riktig god helg fra Ingunn

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Det var imponerende med 7 slektsledd! Jeg tror jeg kan klare 6, og skal forsøke meg på en liknende kavalkade! Jeg har et 5 generasjoner jentebilde med min mormor, min mor, meg sel,år, min datter og mitt første barnebarn, og det tror jeg er ganske unikt! Slekt er spennende, og det er, som du sier, godt å føle seg satt i en sammenheng av slekter, og slekters gang! Ønsker deg en flott høsthelg! Klem Cathrine :-)

Mormorfarmor Inger sa...

7 slektsledd - fantastisk! Jeg kan nok ikke slå den rekorden! Koselig å se bilde av deg :) Ha en fin høstuke!

AvMeg sa...

Kjempegøy å se og lese - takk for at du viser :) Jeg har også et foto av min tippoldeforeldre på ene siden, og tippoldefar på andre siden av familien. Veldig kjekt å ha i dag. Rart å tenke på alle bildene som finnes av mennesker som lever i dag. Med mobiltelefoner og digitale kameraer knipser vi jo stadig vekk. Barn og barnebarn kommer kanskje til å ha stort bildemateriale.
God helg :)

Åshild sa...

Så flott at du også viste fram slektsbilder.