KK (kvinner&kultur)

KK (kvinner&kultur)

søndag 17. september 2017

KONGELIGE BRUDEKJOLER GJENNOM TIDENE


Det er lenge siden jeg har vist bruder på bloggen min nå.
Desto hyggeligere var det å få en e-post fra Marie Linde Mayer. Hun skriver:
Hei Jorun

På bloggen din har du veldig mange spennende innlegg om og bilder av bruder. Nylig er jeg blitt ferdig med en grafikk om kongelige brudekjoler og kom til å tenke på den da jeg var innom siden din. Jeg sender med grafikken så du også har mulighet til å se den. Jeg vil gjerne høre hva du synes om den :-) Kanskje det er noe du kunne tenke deg å publisere på bloggen? 

Selvfølgelig ville jeg det! Vi valgte ut noen kongelige etterkrigsbruder som Marie har tegnet og skriver om.
Først noen ord om prosjektet:

Siden jeg var liten har moren min arrangert tv-dag når det har vært kongelig bryllup. Vi feiret med
kake og pynt mens vi så på de flotte arrangementene og snakket om kjolene. For kjolene er
kanskje det mest spennende når man er liten og ser på kongelig bryllup, det er jo snakk om en
ekte prinsesse. Jeg synes fortsatt at brylluper og brudekjoler er magiske og har derfor laget et
prosjekt om de mest ikoniske kongelige brudekjoler.
Det er mange kongelige brudekjoler å velge mellom, men noen utmerker seg mere enn andre. Selv
om noen kjoler kanskje ikke ville vært like populære i dag har de fortsatt hatt mye å si for
brudeinspirasjon og mote på sin egen tid. Det er også spennende å se hvordan noen kjoler
kommer tilbake i brudemoten og gir inspirasjon mange år etter. 



Grace Kellys kjole og bryllup er på mange måter legendarisk. Grace giftet seg med fyrst Rainier av Monaco den 19. April 1956 i en kjole designet av Helen Rosen fra MGM Studios. Kjolen tok 36 syersker nesten 6 uker å lage. Det er særlig blondeermene som har blitt en klassiker i brudedesign. Det er også mange som sier at engelske Kates kjole hadde tydelig inspirasjon fra Graces legendariske kjole. 


Dronning Margrethe ble gift den 10. Juni 1967 med prins Henrik. Kjolen ble laget av hoffskredderen, Jørn Bender som også hadde sydd prinsesse Anne Maries brudekjole noen år tidligere. Kjolen var i et enkelt snitt og Margrethe bar et irsk kniplingsbrudeslør som var arvet fra hennes mormor, Margareta av Sverige. Det samme sløret ble brukt av kronprinsesse Mary da hun giftet seg med Frederik, Margrethes søn. 


Sonja og Haralds romantiske historie og kamp for å bli gift gjør at man kan forestille seg at hun var ekstra stolt og lykkelig over å bære brudekjolen den 29. August 1968 i Oslo Domkirke. Sonjas stil var kjent for å være enkel og veldig elegant, noe man også ser på brudekjolen. Det har aldri vært tvil om at Sonja var stilbevisst og selv i dag kan man bli inspirert av hennes antrekk, helt fra 60-tallet og til i dag. Brudekjolen var fra motehuset Molstad og Sonja bar ikke diadem, men et blomsterarrangement som ble brukt til å holde brudesløret.



Da Silvia skulle giftes med Carl Gustav av Sverige den 19. Juni 1976 ble hun inspirert av stilrene og klassiske detaljer. Kjolen hennes ble designet av Marc Bohan hos Dior. Sløret er fra fyrstefamilien Bernadottes, som Carl Gustav stammer fra. Det spesielle diademet er et arvesmykke som stammer tilbake fra da prinsesse Josefina ble gift med selveste Napoleon.

Diana var en av tidenes største moteikon da hun var prinsesse. Diana og Charles ble gift 29. Juli 1981 og kjolen bærer preg av å være fra 80-tallet. Brudekjolen er laget av britiske David & Elizabeth Emanuel og har et nesten 8 meter langt slep. Det er over 10.000 perler sydd på kjolen og bryllupet ble sett på TV av over en milliard mennesker. Dianas kjole var en av de mest bombastiske brudekjolene sett på en kongelig i moderne tid og også en av de mest ikoniske. Akkurat som henne har kjolen vært vanskelig å glemme. 

Marie har skrevet om og tegnet mange flere kongelige bruder, og vi fortsetter med den yngre garde i neste innlegg. Følg med, følg med!
Tusen takk til Marie Linde Mayer!
Communications Coordinator and Photographer

Katoni ApS

5 kommentarer:

Kleppanrova.com sa...

Så fantastisk bra!
Morsomt at hun har tatt med hvem som har designet kjolene og av hvem. Dette var spennende.
Å hadde jeg hatt tekstil-design elever nå, hadde jeg vist dem dette og laget en oppgave om temaet. Tenk den tid er over og det er så fantastisk, men hver gang jeg ser noe som dette tenker jeg elever. Jeg har gått av med AFP og er fri og frank.
Nå skal jeg fortsette å jobbe med kvinneprosjektet mitt, med å hedre kvinner, gleder meg til å komme igang med det igjen.
Ha en fortsatt fin søndag!

Mormorfarmor Inger sa...

Så gøy å lese!
God høst ønskes deg - jeg dukker opp i bloggverdenen en sjelden gang og går da gjennom "favorittene" mine :) Klem fra Inger

amo sin blogg sa...

Fantastisk og spennande innlegg.
For nokre år sidan var det ei utstilling i Oslo av brudekjolane til
kvinnene i det Norske Kongehus.
Alle kjolane og utstyr var sjølvsagt fine, men ein kjole utmerka seg etter min smak,
og det var kronprinsesse Mette Marit sin.
Stoffet i den var så tynt tynt og fall virkeleg flott.
Gler meg til å høyre meir frå deg.
Takk for fine kommentarar hos meg.

Ynskjer deg fine haustdagar.
Helsing Anne-Mari


Tove Steinbo sa...

Klart at vi kvinner liker å se på brudekjoler. Og veldig artig at du har tatt med litt historikk. Veldig vakre kjoler, synes jeg, men er ikke veldig begeistret for den overdådige kjolen til Diana. Men hun var jo alltid vakker uansett! De andre er enkle og vakre.
Tusen takk for et artig innlegg. Gode høstdager ønskes av Tove/fargeneforteller

Sandra sa...

Lindas inspirações! Noivas lindas e super elegantes. Felicidades.